Informácie zdarma od fyzioterapeutov

Panvové dno a popôrodná brušná diastáza

Vedeli ste, že panvové dno súvisí s držaním tela a vzájomné sa ovplyvňujú?

Vedeli ste, že panvové dno je úzko prepojené s dýchaním? A jeho aktivita závisí od kvality Vášho dýchania?

Vedeli ste, že oslabené panvové dno sa často vyskytuje spolu s oslabenou brušnou stenou?

Vedeli ste že preťažené panvové dno môže spôsobovať problémy pri pohlavnom styku a naopak správne precvičené panvové dno môže pozitívne umocniť pôžitok z pohlavného styku oboch partnerov?

Vedeli ste že vtiahnuté bruško nepracuje správne, hovoríme že sa nachádza v tvare presýpacích hodín. Tým pádom nevyužívame jeho dýchací a zároveň stabilizačný potenciál?

Vedeli ste že oslabené panvové dno môže vyvolávať stresovú inkontinenciu a môže spôsobovať bolesti driekovej chrbtice?

Odpovede a otázky o panvovom dne a popôrodnej brušnej diastáze

Všetko čo potrebujete vedieť na jednom mieste

Čo je panvové dno a kde sa nachádza?

Panvové dno sa nachádza na dne panvy ako z názvu vyplýva, tvoria ho však 3 vrstvy svalov: Vonkajšia, stredná vrstva a vnútorná vrstva. Aby svaly panvového dno pracovalo správne, mali by všetky 3 vrstvy svalov pracovať harmonicky a mali by sme ich vedieť aktivovať súčasne

Akú má funkciu panvové dno?

Má funkciu podpornú, vylučovaciu. To znamená že zodpovedá za správne držanie tela a zdravie urogenitálneho systému ako takého z hľadiska kondície svalov. Z toho vyplýva že zdravé panvové dno je správne spevnené a zároveň pružné.

Prečo ho posilňovať?

Vedieť vedomo aktivovať svaly panvového dna zlepšuje každodenný život ženy. Slúži ako prevencia stresovej inkontinencie teda neželanému úniku moču pri kýchaní, skákaní alebo smiechu. Zlepšuje intímny život ženy a pozitívne spevňuje brušnú stenu správnou aktiváciou brušných svalov. To znamená že pozitívne ovplyvňuje aj tvar bruška. Zlepšuje fyzickú kondíciu ženy počas prechodu a zvyšuje regeneráciu panvového dna po pôrode rovnako tak pripravuje ženu na pôrod.

Prečo bývajú svaly panvového dna oslabené alebo práve naopak tuhnú?

Oslabené svaly môžu vznikať počas života najčastejšie nesprávnym držaním tela. Naopak preťažené svaly panvového dna môžu postupne vznikať ako následok dlhodobého oslabenia panvového dna, nesprávnym sedením – prekladaním si nohy cez nohu. Alebo môžu tuhnúť ako následkom pádu na kostrč. Svaly panvového dna však dokážu ovplyvňovať napätie sedacie svaly a povrchové svaly dolných končatín a tiež postavenie panvy a chrbtice

Veľmi dôležitá časť cvičenia na panvové dno a popôrodnej brušnej diastázy

Správne dýchanie

Ako sme už spomínali dýchanie v spolupráci so správnym posilňovaním svalov panvového dna je veľmi dôležité. Ak nesprávne dýchame môžeme sa naučiť vťahovať bruško čo môže spôsobiť že bruško budeme sťahovať aj počas dňa a tým pádom sa jeho výzor časom môže meniť do tvaru tzv. presýpacích hodín.

Tento veľmi častý jav najmä vzniká u žien v domnení toho že bruško bude menšie. Je to však chyba pretože orgány brušnej dutiny následne trpia nedostatkom priestoru.

Dychové cvičenia

  • Izolované dýchanie do hrude
  • Dýchanie do rebier
  • Izolované dýchanie do brucha

Prečo posiľnovať panvové dno?

Najčastejšie mýty o „efektívnom“ posilňovaní  svalov panvového dna alebo aj najčastejšie chyby pri posilňovaní

  • Prerušovanie močenia s vedomím zadržiavaním posilňuje iba jednu vrstvu svalov a tým tvorí disharmóniu týchto troch vrstiev svalov a tie nepracujú synchrónne.
  • Vťahovanie brušnej steny počas posilňovania panvového dna spôsobuje nesprávnu nesprávny stereotyp aktivácie brušných svalov v spolupráci s panvovým dnom. Tvar presýpacích hodín.
  • Aktivovanie sedacích a povrchových svalov dolných končatín pri učení sa aktivácie svalov panvového dna nie je správne a môže tak navodiť nesprávny stereotyp, pri ktorom sa svaly panvového dna nebudú vedieť aktivovať samé ale vždy len v spolupráci s inými svalmi.

Vedieť zrelaxovať svaly panvového dna je rovnako dôležité ako ich posilniť. Ak je panvové dno stiahnuté je potrebné naučiť sa ho najprv zrelaxovať.

Panvové dno a popôrodná brušná diastáza

Online tréning na posilnenie svalov panvového dna a popôrodnej brušnej diastázy z pohodlia domova

Naučíme sa ako správne cvičiť bruško, ako pri tom udržať napriamenú chrbticu a súčasne posilňovať brušné svaly spolu so svalmi panvy a správnym dýchaním.

Správna kondícia svalov panvového dna je dôležitá v živote každej ženy
Zodpovedá za to že žena sa cíti viac sebavedomo, redukuje napätie tela tým že sa naučí správne dýchať a zapájať panvové dno, ktoré sa správne zapojí a v denných aktivitách ako varenie, dvíhanie dieťaťa, nosenie nákupu a podobne.