Post-Covid a Antistres online program spustený!

Hallux valgus – vybočený palec

Táto diagnóza často znepríjemňuje život mnohým z nás, najmä ženám. Ide o deformitu palcového kĺbu na chodidle. Medzi najčastejšie faktory podporujúce vznik deformity patrí:

– nesprávne postavenie chodidla
– nesprávne zaťažovanie chodidla počas chôdze
– plochonožie
– hypermobilita (nadmerná vrodená elasticita väzivového aparátu)
– nesprávna obuv (podpätky u žien)
– genetika

Nesprávne postavenie chodidla často vzniká už v detskom veku a priamo súvisí s prepadnutou pozdĺžnou alebo priečnou klenbou. Vyznačuje sa nesprávnym rozložením ťahov a tlakov v oblasti chodidla a členkového kĺbu. To znamená že chýba oporná funkcia palca chodidla, ktorý tvorí odrazovú fázu pri chôdzi.

Táto fáza je veľmi dôležitá pre správne postavenie kolien, bedrových kĺbov, panvy a chrbtice, najmä počas vývoja dieťaťa. Následkom týchto faktorov členkový kĺb prepadá dovnútra alebo von. V tejto fáze je veľmi dôležité začať čo najskôr s cvičením, no nie len u dieťaťa, ale aj u dospelého.

Pri cvičení sa kontroluje rozloženie váhy na chodidle. Je dôležité uvedomiť si tri body na podložke: palcový kĺbik, malíčkový kĺbik, stred päty a rovnomerne rozložiť váhu medzi tieto tri body. Pri cvičení uplatňujeme koordinačné cvičenia a môžeme využívať balančné podložky.

Ak je deformita vyvinutá palec stráca schopnosť abdukcie (odtiahnutia od iných prstov). Palec sa dostáva do rotácie a do blízkosti druhého prsta na chodidle. Tým mu berie priestor. Tu nastupuje na rad aktívna korekcia. Korigujeme pomocou presne zacielených cvičení.

Pri halluxe by ženy mali obmedziť vysokú obuv s podpätkami. Naopak je vhodné striedať chôdzu na boso po tráve, kamienkoch alebo piesku. Chodidlo je nútené skenovať terén a to zlepšuje „uvedomenie chodidla“ a svalov na nohe.

Odporúča sa aj barefoot obuv. Avšak netreba to s ňou veľmi preháňať hlavne na začiatku. Takýto rýchly prechod by mohol spôsobiť iné sekundárne ťažkosti pohybového aparátu.

Opäť platí heslo: Všetko s mierou.

Chodidlo tvorí základy nášho tela a ovplyvňuje ostatné kĺby. Preto netreba jeho funkciu podceňovať najmä u detí. Dnešné deti trpia nedostatkom pohybu, čo je dôsledkom rýchlej doby a technologických výdobytkov. Malo by byť pre deti úplne prirodzené zacvičiť si niekedy na nerovnom prírodnom povrchu akým je lúka, napríklad aj zvieracie cvičenia.

Nervová sústava nemá dostatok stimulov pre zrelý rozvoj pohybového aparátu v rannom veku. V neskoršom veku na to, žiaľ nie je priestor. Vtedy sa dieťa začína špecializovať na konkrétny šport a základy, ktoré nedostalo na začiatku mu môžu časom chýbať a spôsobovať zranenia

Preto najvhodnejšia doba pre zahájenie cvičenia s deťmi je od 3 – 7 rokov. V tomto období sa klenba vyvíja. Z tohto dôvodu sme vytvorili pre trénerov a rodičov detí online vzdelávací program plochonožie. Celý online program plochonožie obsahuje cvičenia hravou formou, ktorú veselo všetci zvládnu. Navyše vám najskôr vysvetlíme základy, ktoré musia byť dodržané pri cvičení na ploché nôžky, tak aby to malo význam. (Viac informácií nájdete na odkaze TU.)

Ak ste dospelý a máte problém s halluxom, treba začať cvičiť s fyzioterapeutom, aby ste vedeli hallux korigovať a zabránili tak jeho zhoršovaniu. Niekedy hallux končí operáciou. Ak je to možné treba najprv skúsiť aktívny prístup.

Video so skvelým cvičením na doma nájdete nižšie: