Post-Covid a Antistres online program spustený!

Ako si ektívne odblokovať upchatý nos? Vyskúšajte tieto jednoduché cvičenia

ako si odblokovať nos

Máte niekedy problém s upchatým nosom tak, že môžete dýchať len ústami? Potom existuje riziko, že bude trpieť vaše zdravie. Je ľahké odignorovať upchatie nosa, ale následky zďaleka nie sú zanedbateľné.

Upchatie nosa sa považuje za príznak nachladnutia, rôznych chorôb alebo alergie. Plný nos by sa však mal brať vážne a mali by sa podniknúť kroky, aby sa čo najskôr obnovilo normálne dýchanie, teda prirodzené dýchanie nosom. Ako zistíme, či je naše dýchanie funkčné?

Náš nos je pravdepodobne jedným z najviac podceňovaných a zanedbávaných orgánov, ktoré máme. Nos je na dýchanie, ústa na jedenie. Je to jednoduché.

Jedným z dôsledkov dýchania ústami je ten, že nepoužívaný nos prestane správne fungovať. Znížené prúdenie vzduchu v nose vedie k zníženiu tlaku vzduchu, čo následne degeneruje a zmenšuje veľkosť nosových priechodov. Platí to však aj naopak – ak začneme viac používať nos, začneme cítiť nos otvorenejší.

Následné spôsoby odblokovania nosa, ktoré si povieme, zaberajú najmä pri bežnom upchatí nosa. Ak máte chronické zápaly dutín, nosové polypy alebo iné vážnejšie respiračné ochorenie tak tieto cvičenia odkonzultujte s vaším lekárom.

1.Spôsob – rátanie krokov

Jedným zo spôsobov, ako natrvalo uvoľniť upchatý nos je zvýšiť množstvo CO2 v tele. To je možné v prvom rade vykonať dvoma spôsobmi; fyzickou aktivitou a znížením objemu dýchania. Najlepším spôsobom, ako znížiť objem dýchania, je zavrieť ústa a predĺžiť výdych. Keď sa pohybujeme a zároveň znižujeme objem dýchania, zvyšuje sa množstvo CO2 v tele, čo uvoľňuje upchatý nos.

Prejdite sa, choďte ľahko behať alebo jazdite na bicykli, zatiaľ čo rátate počet krokov / šliapaní do pedálov, ktoré vykonáte pri nádychu, a počet krokov / šliapaní do pedálov, ktoré vykonáte pri výdychu. Pretože predĺžený výdych podporuje relaxáciu, cieľom cvičenia je urobiť viac krokov / šliapnutí do pedálov pri výdychu ako pri nádychu. Objavte viac rôzne zameraných dýchacích cvičení v našej FB skupine: Športuj a dýchaj podľa Oxygen Advantage.

Počas celého cvičenia majte zatvorené ústa, aby dýchanie prebiehalo iba nosom, dnu i von. Nájdite si rytmus, ktorý vám vyhovuje, napríklad dva alebo tri kroky / šliapnutia do pedálov pri nádychu a štyri, päť alebo šesť pri výdychu.

Počet krokov / šliapnutí do pedálov sa môže počas tréningu líšiť v závislosti od vašej fyzickej zdatnosti, rýchlosti, či idete do kopca alebo z kopca a či sa chcete niekam ponáhľať.

POZNÁMKA!: Ak sa budete príliš snažiť a ponáhľať, môže to spôsobiť dočasnú bolesť hlavy. Dôvod bolesti hlavy je čiastočne preto, že sa zvyšuje tlak v prínosových dutinách, a čiastočne preto, že sa zvyšuje tlak v mozgu, pretože zvýšená hladina oxidu uhličitého rozširuje cievy, takže sa zvyšuje prietok krvi do mozgu.

Aj keď bolesť hlavy zvyčajne pominie, keď spomalíte a začnete robiť menej krokov po výdychu, odporúčam, aby ste spomalili a nikam sa neponáhľali.

2.Spôsob – zadržiavanie dychu pri chôdzi

Krok 1: Postavte sa, pokojne sa ľahko nadýchnite a ľahko vydýchnite nosom (približne 2 – 3 sekundy pri vdýchnutí a približne 2 – 3 sekundy pri vydýchnutí). Samozrejme, pôjde to ťažko. Ak sa nebude dať urobiť nádych či výdych nosom, urobte ľahký a jemný nádych a výdych ústami.

Krok 2: Po výdychu si zadržte nos, zadržte dych a začnite kráčať, zatiaľ čo rátate počet krokov, ktoré urobíte, ak to je možné. Ak nie, nič sa nedeje.

Krok 3: Keď už nie ste schopní držať dych, uvoľnite nos, pokojne sa nadýchnite a vydýchnite nosom. Pokúste sa čo najskôr upokojiť dýchanie pokojným nádychom a výdychom.

UPOZORNENIE! Vaše ústa by mali počas celého cvičenia zostať zatvorené. Ak chcete, môžete počítať, koľko krokov urobíte.

3.Spôsob – Cvičenie so zadržiavaním dychu v sede

KROK 1: Sadneme si do pohodlnej polohy v bezpečnom prostredí, ideálne do tureckého sedu.

KROK 2: Ľahko sa nadýchneme a vydýchneme nosom (pokiaľ to je možné), ak to nie je možné, spravím ľahký nádych ústami a výdych ústami.

KROK 3: Chytíme si nos a zadržíme dych. Medzitým ako držíme dych sa kolíšeme z pravej strany na ľavú a naopak.

KROK 4: Postupne začíname cítiť mierny pocit nedostatku kyslíka. Pokračujeme však so zadržiavaním až do silnejšieho pocitu nedostatku kyslíka.

KROK 5: Potom nos uvoľníme a urobíme ľahký a jemný nádych nosom a výdych nosom a uvoľnene dýchame.

Opakujeme 5 – 6 krát podľa potreby až kým sa nos neuvoľní.

Tieto cvičenia neodporúčam robiť tehotným ženám, ľudom s vysokým krvným tlakom alebo tým, ktorí majú vážne zdravotné problémy. Vždy je potrebné dbať na bezpečnosť a poradiť sa so svojim lekárom.

Dýchacie cvičenia sú stále veľmi podceňované. Tieto spôsoby odblokovania nosa sme sa naučili počas našich štúdií techniky dýchania Oxygen Advantage. Pridajte sa do FB skupiny: Športuj a dýchaj podľa Oxygen Advantage. Nájdete tam mnoho hodnotných informácií a cvičení na zbavenie sa stresu, rýchlejšej regenerácie a celkovej pohody.